måndag 28 februari 2011

Tack och lov för Bredbandet!

Jag tippar att Internet kommer att väljas till " uppfinning som mest påverkade människorna under mänsklighetens andra årtusende" - om någon sådan omröstning kommer att hållas. Kanske inte en revolutionerande gissning men Internet, och vårt fantastiska breda Bredband här i Malexander, påverkar mig mer än jag trodde var möjligt. Ta det här med bloggen om Övrabo:
I lördags morse fick jag ett telefonsamtal från en dam som under en datakurs hade provat att Googla på "Kalle i Övrabo" - hennes makes morfar. Den sökningen ledde  till min blogg och inlägget om Övrabo. Bloggen trilskas fortfarande med folk som försöker lämna kommentarer men hon gav sig inte utan tog till den gamla hederliga telefonen och ringde upp istället. Maken Elvert som föddes på Övrabo på sent 1930-tal kunde berätta mängder med historier om livet där. Nu vet jag till exempel att det visst fanns en ko där uppe, att det finns inte mindre än tre vattenkällor på torpet och att det tog ganska precis en timme för Elvert att gå till skolan i Malexander. Visst är det fantastiskt med kombinationen gamla minnen och en generös vilja att dela med sig via ny teknik. Jag har också fått kontakt med nuvarande ägarna till Övrabo som  delat med sig av sin kunskap om torpets historia. De har erbjudit oss att använda Övrabo som utflyktsmål för våra längre turritter - vilken upplevelse det kommer att bli för oss och våra gäster!

Paddans öden och äventyr har också gnererat en hel del intresse och jag kan rapportera att det inte är helt ovanligt med stelfrusna paddor på vårvinterisar. Håkan och Hannibal har stött på ispaddor under långfärdsskridsko-turer på Sommen och den allmänna meningen är att det helt enkelt är  vårsolen som värmer upp paddorna så pass att de vaknar - söker efter vatten och dukar under av kylan. Så nu vet vi det! Jag kan tillägga att jag hittade två minimala och rejält stelfrusna näbbmöss i snön häromdagen. Det är inte bara jag som lider av kylan när det kryper ner mot -20...

Bredbandet gav mig en svindlande möjlighet i onsdags eftermiddag. Från min dator och via fibertelefonen kunde jag visa bildspel, rita och berätta om svenskt Naturbeteskött för WWF-kollegor  i Sydafrika, USA och Storbritannien. Live och utan några som helst tekniska missöden direkt från djupaste Malexanderskogen. DET, mina vänner, är helt enkelt fantastiskt! Fantastiskt för mig som kan jobba hemifrån och leva ett helt nytt liv och fantastiskt för miljön som slipper utsläpp av koldioxid från de långa resor som inte längre behövs. Och fantastiskt även för Malexander om fler tar chansen att distansjobba härifrån nu när Bredbandet tack och lov gör det möjligt.
Heja Byalaget!

1 kommentar:

  1. Ja, detta bredband är FANTASTISKARE (dvs mer fantastiskt) än många anar! Kul att få läsa om Dina dagsfärska erfarenheter!

    Det var säkert på samma sätt i början av 1900-talet när telefonen kom - en och annan skaffade sig den. Nu har många flera telefoner och någon med sig överallt.

    Datoriseringen går en liknande utveckling till mötes. I ett världsperspektiv återstår kanske mycket, men inte i Malexander!

    SvaraRadera