tisdag 19 juli 2011

Vilken sommar för Tumbo Adventures !

Jag skulle kunna skriva något klyshigt om att tiden sprungit ifrån mig och att bloggen skamligen misskötts sedan i våras - men det är ju mycket roligare att visa bilder från vår första sommar på Tumbo i stället!
Här bredvid jobbar Tara, 4 år gammalt Highland sto, med marknadsföring av vår turridning. Tara, Rostra, Fiona och Ida red en dag i juni runt i Malexander och satte upp affischer och delade ut vår broschyr.De gjorde ett bra jobb - och ridkunderna har strömmat till allt mer.
Kortet nedanför visar Julia och Lukas, sommargäster från Tyskland. De och deras föräldrar hade aldrig ridit tidigare innan de kom till oss - och OJ vad roligt vi hade tillsammans när de upptäckte glädjen i att kunna rida ut och - någorlunda - kontrollera sin häst! Just detta att få bidra till att våra kunder blir så GLADA - är det absolut bästa med att ha turridningen här på Tumbo! Läs mer på http://www.tumboadventures.se/




Våre tre föl är också en källa till ständig glädje! Här nedan ser ni Laphroaig och MacDuff - två Whiskykillar som samlas vid baren - förlåt - vattentunnan en varm sommardag. Storasyster Matilda tröttnar ibland på grabbarnas eviga bitande - unghingstars variant på tonårskillars ständiga boxande på kompisarnas armmuskler - så hon fattas på bilden. Att ha ett helt knippe föl i hagen är inte bara sött och trevligt utan också fantastiskt bra för fölen själva. De leker och busar och bryry sig inte mycket om att en mamma då och då hämtas ut hagen för en ridtur. Jag tror att de blir starkare, både fysiskt och psykiskt, av att ha ett gäng kompisar att vara med. Och avvänjningen kommer att gå som en dröm!


Trädgården - kommer ni ihåg hur vi skapade ett trädgårdsland av sand och hästskit från paddocken där ensilagehäcken stod i vintras? Det har lyckats över förväntan och vilken fantastisk upplevelse att ha ett i princip ogräsfritt grönsaksland! Istället för att behöva leta småplantor bland svinmålla och kvickrot har vi bara kunnat luta oss tillbaka - gödslat med gräsklipp och vattna - och se fröna gro och bönplantorna klättra mot skyn. Och vilken vacker mat det blir - titta bara!


Avslutningsvis måste jag berätta lite om Malexander Triathlon också - som gick av stapeln första helgen i Juli. Jag simmade, Ian cyklade och Fiona sprang. Det va så roligt - och precis lagom svårt när man tar det i lagform som vi gjorde. Vilken by lilla Malexander är som kan arrangera en sådan folkfest! Vi är så lyckligt lottade som har fått flytta hit.

3 kommentarer:

  1. Hej familjen
    Jag heter Buster och läser, i er mysiga blogg, om trevliga äventyr i Malexanders hagar och skogar. När "flyttlasset" gick till Malexander blev JAG kvar! Undrar lite smått om inte jag skulle kunna DRA mitt strå till stacken. Kanske lägga några plogfåror i trädgårdslandet. Hoppas inte att ni glömt bort mig? I min ensamhet faller då och då en dieselindränkt tår till marken när jag läser hur kul ni har det. Jag finns nu undanställd på Östervarvs Skattegård.
    Hoppas vi ses snart!
    Kära hälsningar//Buster af Hvarf

    SvaraRadera
  2. Ooops - jag ska genast framföra Busters klagan till den maskinansvarige här på Tumbo!!:)

    SvaraRadera
  3. Saknar McGregor! Han var så snäll :)

    SvaraRadera