tisdag 19 juli 2011

Vilken sommar för Tumbo Adventures !

Jag skulle kunna skriva något klyshigt om att tiden sprungit ifrån mig och att bloggen skamligen misskötts sedan i våras - men det är ju mycket roligare att visa bilder från vår första sommar på Tumbo i stället!
Här bredvid jobbar Tara, 4 år gammalt Highland sto, med marknadsföring av vår turridning. Tara, Rostra, Fiona och Ida red en dag i juni runt i Malexander och satte upp affischer och delade ut vår broschyr.De gjorde ett bra jobb - och ridkunderna har strömmat till allt mer.
Kortet nedanför visar Julia och Lukas, sommargäster från Tyskland. De och deras föräldrar hade aldrig ridit tidigare innan de kom till oss - och OJ vad roligt vi hade tillsammans när de upptäckte glädjen i att kunna rida ut och - någorlunda - kontrollera sin häst! Just detta att få bidra till att våra kunder blir så GLADA - är det absolut bästa med att ha turridningen här på Tumbo! Läs mer på http://www.tumboadventures.se/




Våre tre föl är också en källa till ständig glädje! Här nedan ser ni Laphroaig och MacDuff - två Whiskykillar som samlas vid baren - förlåt - vattentunnan en varm sommardag. Storasyster Matilda tröttnar ibland på grabbarnas eviga bitande - unghingstars variant på tonårskillars ständiga boxande på kompisarnas armmuskler - så hon fattas på bilden. Att ha ett helt knippe föl i hagen är inte bara sött och trevligt utan också fantastiskt bra för fölen själva. De leker och busar och bryry sig inte mycket om att en mamma då och då hämtas ut hagen för en ridtur. Jag tror att de blir starkare, både fysiskt och psykiskt, av att ha ett gäng kompisar att vara med. Och avvänjningen kommer att gå som en dröm!


Trädgården - kommer ni ihåg hur vi skapade ett trädgårdsland av sand och hästskit från paddocken där ensilagehäcken stod i vintras? Det har lyckats över förväntan och vilken fantastisk upplevelse att ha ett i princip ogräsfritt grönsaksland! Istället för att behöva leta småplantor bland svinmålla och kvickrot har vi bara kunnat luta oss tillbaka - gödslat med gräsklipp och vattna - och se fröna gro och bönplantorna klättra mot skyn. Och vilken vacker mat det blir - titta bara!


Avslutningsvis måste jag berätta lite om Malexander Triathlon också - som gick av stapeln första helgen i Juli. Jag simmade, Ian cyklade och Fiona sprang. Det va så roligt - och precis lagom svårt när man tar det i lagform som vi gjorde. Vilken by lilla Malexander är som kan arrangera en sådan folkfest! Vi är så lyckligt lottade som har fått flytta hit.

söndag 29 maj 2011

Trädgårdsdags - i stort såväl som smått







Kroppen värker efter en helg i odlandets tecken. Trädgård kan ju vara så mycket - i mitt fall sträcker sig denna helg begreppet över våra hagmarker via vallodling på åker till gräsklippning, anläggning av trädgårdsland och gulliga krukor med krasse i!


Lördagen ägnade Ian och jag åt att släpa, dra, lasta och köra oändliga mängder björksly som vi röjer bort från vår utmarksåker strax norr om Pukstugan. Björkarna har tagit över halva åkern under de sista 10 åren och när Ian fällde dem för en månad sen kände vi oss nästan som nybyggare - här bryter vi ny mark - så spännande! Just nu känner jag mig som en halv nybyggare,  för jag är säker på att de slet ÄNNU värre än vad vi gör för att få undan riset och stammarna. Vi har ju i alla fall hjälp av traktorkärran, det hade man inte på 1700-talet. ..Men åkern är fantastiskt fin - ligger i en södersluttning precis vid Malgen - så vi är övertygade om att vi kommer att odla något fantastiskt där en dag. Om armar och ryggar håller....hälften av björkdj*/¤#na ligger fortfarande kvar och fnissar utmanande i gräset...




I hagmarkerna vandrade vi och hundarna i morse - och oj vilken skillnad röjningen från i våras redan gör! Så mycket mer ljus kommer in och massor med blommor och örter spirar där det förut mest var mörkt och lite trist. Det ger en otrolig tillfredställelse att veta att vi nu får vårda denna mark så länge vi orkar - och just det här "trädgårdsarbetet" skötte kyrkans skogskillar så den röjningen gick för oss smärtfritt rent fysiskt!

Under promenaden såg vi en havsörn attackeras av en kråka  över Malgen - det är förbluffande så stor en örn är när man ser den på nära håll! Tänk om de ville häcka här - men det är sjön kanske för liten för?
En fiskljuse såg vi också - det har sannerligen sina positiva sidor att "odla" sjönära hagmarker!



Sen var det dags för hemmaträdgården. Alla som bor i Malexander vet att Tumbos trädgård inte är så mycket att skylta med - ännu.... Nu har vi äntligen lyckats klippa gräset - vilken var en intressant upplevelse med en åkgräsklippare som saknar broms, har oslipade rotorblad och vägrar att samla upp gräset i korgen där bak. Jaja - klippt är det i alla fall - och det ser bättre ut än innan - eller ..?

Vi har också anlagt grönsaksland - och det med lite okonventionella metoder. Istället för att gräva upp grässvålen lade vi helt enkelt ut kartong, tomma hundmatssäckar, tidningspapper och - hm - gamla mattor för att kväva ogräs och gräs. Mattorna är gamla, slitna och består av ull och andra naturmaterial så jag anser att det är en helt ok form av återvinning! Ovanpå bottenlagret lassade vi sen på 20-30 cm hästskit blandat med sand som vi skrapat upp från ridbanan där hästarna stått och ätit ensilage hela vintern. Ser ut precis som det man köper i säck på Granngården...men kostar bara lite diesel och svett! Så nu ska snart sås och planteras.

Störskärbönor och grönkål har jag förodlat och resten sår vi direkt - men vi låter bli morötterna i år - tror inte att de blir så bra om de måste ta sig igenom ullmattan...